artikkelit
raportti:
AES 51st International Conference
Julkaistu:
Hifimaailma 6/2013
Tapahtuma
keräsi paikalle toista sataa äänialan
ammattilaista ympäri maailman.
AMERIKKALAISLÄHTÖINEN, ääniammattilaisten tutkimus-, kokoontumis- koulutus-,
myynninedistämis- ja julkaisufoorumi Audio Engineering Society syntyi samana
vuonna kun Columbia Records lanseerasi
uuden uljaan audioformaatin, lp-levyn. Linkwitz ja I.
Martikainen päätyivät lahjonnan kohteiksi. Ja kun tiedemaailmassa oltiin,
jokaista esitystä seuraavalla kyselytuokiolla riitti vastaväittäjiä, tarkennuksia tiukkaavia ja muuten vaan haastavia kannanottoja. Olivathan
paikalle kutsuttuina kaiutinmaailman legendaariset hahmot Siegfried Linkwitz ja Ilpo Martikainen,
joilla lienee jokseenkin saman verran mittarissa kuin
AES:lläkin ja joiden historian lehtiä kahisuttavat katsaukset loivat nostalgista perspektiiviä tapahtuman
Audioväkeä
arvotalon
aulassa.
22
Kutsuvieraat A.
Grell, S. Käytäväkeskusteluissa ilmapiiri oli kuitenkin luentosalin sinänsä rentoa meininkiä vielä vapaamielisempi,
kun alan tutkijakammioissa hautuneet hahmot
tapasivat kavereitaan ja/tai hengenheimolaisiaan.
Löytyihän sitä hifistillekin entuudestaan tuttuja
henkilöitä insinööriseuran liepeillä pyörivistä: parikin hifipuolella vaikuttanutta/vaikuttavaa kotimaista kaiutinsuunnittelijakonkaria ja yksi Hifimaailmaan äänitteistä ja vähän laitteistakin kirjoittanut. Eli
ääntä päin on taivallettu mittarit tanassa
jo täydet 65 vuotta, mistä voisi vetää tiettyjä yhteyksiä Helsingin Paasitornissa kuultujen presentaatioiden pitäjien nimekkäimpiin ja heidän esitystensä sisältöön. Ystävällisessä hengessä totta kai.
Paasitornin tiloissa taisi hiihdellä tasan yksi
pesunkestävä, kummallisia asioita julkisesti
kuuleva hifisti, joskin hänelläkin on toki takanaan yli kolmen vuosikymmenen ura äänen
ammattilaisena, vaikkakin osin sisältöpuolella ja vain minimalistisessa määrin hertsien, ohmien tai Youngin moduluksen maailmassa. Eli PowerPoint-esitykset sisälsivät runsaasti mittaustuloksia ja erilaisten analysointimenetelmien kuvauksia, eikä kaapelien äänellisistä
eroista taitettu peistä. raportti
AES 51st International Conference . Loudspeakers And Headphones
Teksti ja kuvat: Jaakko Eräpuu
Historiaa ja High techiä
Vuodesta 1948 audioinsinööriyden lippua
kannatellut A(udio) E(ngineering) S(ociety)
kunnioitti suomalaista kaiutinosaamista
pystyttämällä kansainvälisen kuuloke- ja
kaiutinkonferenssinsa Helsinkiin. Mutta ei huolta. Tuskin saivat
Rubikin kuutiot?
muuta dsp-pitoista tarjontaa vasten tarkasteltuna.
Konferenssin lähestymiskulma audioon oli luonnollisista syistä insinööripainotteinen eli enemmän tai vähemmän tieteellinen
Monestakin eri syystä, joskaan ei vähiten sellaisen ratkaisun suuntaavuusominaisuuksien aiheuttamien huoneakustiikkaetujen ansiosta.
Tekniikan tohtori Ilpo Martikainen oli saapunut paikalle kertomaan monitorikaiuttimien historiasta, minkä hän tekikin suvereenisti vuosikymmenten mittaiselta aikajanalta käänteentekeviä kaiuttimia poimien
ja niiden erityispiirteitä esitellen. Tämä oli todistettava. Vuoronsa saivat niin saksalaiset, britit, ranskalaiset, japanilaiset kuin iisalmelaiset alan
merkkipaalut. Jo pelkkä suunnittelufilosofia ja sen ilmentymänä historiallisen
perspektiivin ymmärryksestä kielivät vertailut
BBC-monitori LS3/5A-klassikkoon ansaitsevat
nöyrän hatunnoston. Oli toki kiintoisaa kuulla
keinopään ja puolisen tusinan eri aikakauden luurin
avulla toteutettu demo siitä, mihin soinnin luonnolli-
Sennheiserin uusi
HDVD 800 DAC/
kuulokevahvistin.
Saatavana on myös
muuntimeton vaihtoehto HDVD600.
Genelec -mallistoa valohoidossa.
Maineikas mikrofonivalmistaja Neuman on laajentanut
reviiriään tarkkailukaiutinpuolelle. Geneleclandia saattaa
olla markkinointiponnisteluille paha rasti.
suuden lohkolla on ylletty vuosikymmenten vilinässä.
Vaikka demomusa olikin järkyttävää tuubaa.
Erään kaiuttimen anatomia
Hifistisessä katsannossa tapahtuman mielenkiintoisinta antia saattoi olla Mark Doddin vetämä kolmevarttinen otsikolla The Development of the
Kef LS50, a Compact Two-Way Loudspeaker
System, jonka puitteissa kävi ilmi se kunnianhimoinen ja modernin teknologian
mahdollistama tutkimustyö, jonka avulla
kaiuttimen kehityskaari eteni. Toki tässä yhteydessä pitää
mainita myös tilaisuuden järjestäneen komitean primus motor Juha Backman, kaiuttimien kanssa puuhaillut hänkin, joka veti kisat läpi turhia tiukkailematta.
Tilaisuuden luonteeseen kuului itseoikeutetusti kevyt kaupallisuus, vaikka kokoontumista
taloudellisesti tukevat tahot olivatkin liikkeellä suht matalalla profiililla. Selväksi tuli. Ei olla todellakaan
Kef:in R&D-osastolla menty yli siitä
missä aita on matalin.
Kaiutinta kuulostelleet, korvaorientoituneet kuluttajat, kirjoittaja mukaan lukien, eivät ole
ehkä aavistaneetkaan, mitä
kaikkea LS-viiskymppisen tarinaan sisältyy. Paperilla
tusinan A4:n mittainen selonteko projektin eri kehitysvaiheista ja niiden pohjalta
tehdyistä ratkaisuista sai kultakorvaisen
hörhönkin mietteliääksi. Niin Genelec ja Sennheiser kuin muutamat pienemmätkin tekijät. Kef:illä on
näemmä ollut molempia.
Matemaattisten kaavojen ja mittakäppyröiden vyörytyksessä kuultiin
suhteellisen harvalukuinen määrä äänellisiä demoja, niin ääni-ihmisten kohtaamisessa kuin oltiinkin. Katsaus päättyi toki maagisiin kirjaimiin dsp, kunhan ensin oli ohitettu
aktiivisuus ja wave guide?
Sennheiserin kuulokemalliston kehitystyössä
keskeisenä tekijänä toiminut Axel Grell kävi läpi
kuulokkeiden maailmanhistoriaa puhelimen keksimisen päivistä elektrostaattien ja korvakaiutinten (AKG
1000 ja Stax) kautta nykyaikaan, jota edustivat luonnollisesti HD:t 800 ja 700. Alan eri yritysten mandaatillahan useimmat osanottajat
taisivat olla liikkeellä.
Tähän on tultu
Konferenssin kansainvälisesti tunnetuin
esitelmöitsijä, Siegfried Linkwitz, kertasi elämänsä ammatillista kulkua saksalaisesta tekniikan opiskelijasta
amerikkalaiseksi kaiutinguruksi.
Väliin mahtuivat vuodet Hewlett-Packardin maineikkaalla
mittalaiteosastolla, siis ennen
kuin firmasta tuli tietokonemaailman mahtitekijä HP.
Hifiharrastuksesta alkanut, sittemmin Linkwitz
Lab:iin johtanut ura valottui
monen etapin kautta, mm.
yhteistyössä kaverinsa Russ
Rileyn kanssa suunnitellun
suodintyypin (Linkwitz-Riley)
ja päätyi moniteiseen dipolikaiuttimeen, jollaista Linkwitz on
pitänyt optimina kovapuhujana jo
pitkään. Siksi oli sitäkin hauskempaa
kuulostella Jussi Rämön esitystä äänen hallitusta muokkauksesta ja vaimennuksesta
kuulokkeissa kovaäänisessä live-tilanteessa, raskaahkon rockmusiikin myötävaikutuksella. AES 55th International
Conference: Spatial Audio kokoaa kansainväliset äänijoukot Suomeen 27.?29.8.2014.
23. Tuote-esittelyt hoidettiin
diskreetisti, enempiä elämöimättä. Tai sata mittausta.
Jatkoa seuraa
Nyt kun Helsinki on saanut pään auki, se palaa seuraavan kerran AES:n kartalle jokseenkin vuoden päästä, jolloin teemana on tilaääni. Korvatulpat vaimentavat epälineaarisesti, yläpääpainotteisesti, labbiksessa kehitetty tietokoneavusteinen suodatus/muokkaus pitää balanssin paremmin aisoissa ja vaimentaa silti sopivasti. raportti
nuori professionaali. Yksi
ääni(näyte) kertoi enemmän kuin tuhat sanaa. Tarina ei kerro, kuinka konferenssin kaupallisten toimijoiden jäsentenvälisissä kohtaamisissa business pyöri. Koaksiaalielementin ripustuksen, elementin ja kotelon tuennan,
etulevyn muodon, refleksiputken elastisuuden ja monen muun rakenteellisen yksityiskohdan hiominen lopulliseen kuosiinsa on edellyttänyt sekä resursseja että
halua käyttää niitä